Jäsenkeskuksille ja -toimijoille

Lapsia leikkimässä laatikoiden päällä

Palvelut jäsenillemme

Pyrimme tekemään tiivistä yhteistyötä verkostoomme kuuluvien leirikoulutoimijoiden kanssa leirikoulutoiminnan kehittämisen, tunnettuuden lisäämisen sekä vaikuttamistyön osalta. Verkostoomme kuuluu tällä hetkellä 43 leirikoulutoimijaa ympäri Suomen. Jäsenemme saavat kauttamme näkyvyyttä mm. nettisivuillamme, somekanavillamme, googlemainonnassa sekä alan tapahtumissa jaettavan painetun esitteen muodossa. Lisäksi jäsenemme saavat näkyvyyttä kerran vuodessa ilmestyvässä Leirikoulu – Lägerskola -lehdessämme, joka jaetaan kaikkiin Suomen peruskouluihin.

Leirikouluyhdistyksen jäsenmaksu on 110€/vuosi. Jäsenmaksuun sisältyy:

  • Näkyvyys nettisivujen Leirikoulukeskukset -välilehdellä.
  • Näkyvyyttä sosiaalisen median tileillämme (Facebook, Instagram) @leirikouluyhdistys
  • Näkyvyys Leirikoulu-Lägerskola -lehdessä. Lehti on katsottavissa myös verkkosivuillamme lehdet. Lehti jaetaan syksyllä 2024 kaikkiin Suomen peruskouluihin (painos 3000kpl). Lisäksi lehteä jaetaan yhdistyksen toimesta erilaisilla messuilla ja koulutustapahtumissa, kuten Opetus- ja kasvatusalan suurtapahtuma Educassa sekä Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksessa.
  • Lehti-ilmoitukset alennuksella Leirikoulu-Lägerskola -lehteen
  • Näkyvyyden yhdistyksen esitteessä. Esite uusitaan tasaisin väliajoin ja sitä jaetaan messuilla ja tapahtumissa sekä yhdistyksen leirikoulukeskuksessa Suomenlinnassa.
  • Kutsun yhdistyksen jäsentapaamisiin ja koulutustilaisuuksiin. Järjestämme verkostollemme kaksi jäsentapaamista vuodessa. Useimmiten etänä. Katso seuraavat tapaamiset TÄÄLTÄ

Edellytämme jäsenkeskuksiltamme ja -toimijoiltamme sitoutumista yhteisiin tavoitteisiimme, jotka löytyvät TÄÄLTÄ.
Viestithän leirikoulutoiminnasta omissa kanavissasi! Muista aihetunniste #leirikouluyhdistys, jotta pystymme nostamaan postauksianne

Vinkkejä toimintaan

Haluatko liittyä jäseneksi?

Kerro meille leirikoulutoiminnastanne ja lähetä vapaamuotoinen hakemus: sly@suokki.fi

Leirikoulu-
toiminnan käynnistäminen

Suunnitteletko leirikoulutoiminnan käynnistämistä? Näillä vinkeillä pääset alkuun!

Perustaminen

Leirikoulukeskukseksi kutsumme yhdistyksessä kaikkia niitä toimijoita, jotka ottavat vastaan leirikouluryhmiä. Leirikoulu on sellaista koulun opiskelutoimintaa, joka on sijoitettu kahden tai useamman päivän ajaksi koulun ulkopuolelle luokan etukäteen päättämään kohteeseen. Leirikoululla on yhteisesti sovittu ohjelma, joka on aina opetussuunnitelmaan sidottu. Ohjelmaan sisältyy tiedollisia, taidollisia ja sosiaalisia tavoitteita. Leirikoulussa on usein mukana myös oppilaiden vanhempia avustajina.

Leirikoulutoimijalta edellytetään aina majoitusmahdollisuutta. Kohteessa tulisi olla majoitustilaa vähintään yhdelle luokalle, eli noin 25-30 hengelle. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että tytöille ja pojille tulee olla omat majoitustilat, samoin pienemmät tilat opettajalle ja mukana oleville vanhemmille. Leirikouluryhmän ruokailut tulisi järjestää kohteessa, samoin riittävä oleskelutila vapaa-ajan viettoa varten.

Toimijalla on oltava aina valmius kertoa opettajalle erilaisista ohjelmista. Ohjelmat voivat olla kohteen itsensä tuottamia tai yhteistyökumppaneilta tilattuja. Opettaja saattaa tarvita myös paikallista opastusta. Kohteen turvallisuudesta opettaja pyytää usein turvallisuussuunnitelman.

Leirikoulun järjestäjälle -välilehdeltä löytyy tärkeää lisätietoa toiminnan suunnittelun tueksi.

Toiminta

Leirikoulukohteet jaetaan kolmeen eri kategoriaan:

  1. Leirikoulukohteessa on majoituksesta ja ruokailusta huolehtivaa henkilökuntaa ja lisäksi vähintään yksi henkilö, joka vastaa kaikesta ohjelmasta.
  2. Leirikoulukohteessa on majoitus- ja ruokailupalvelusta vastaavat henkilöt, mutta ei ohjaajaa. Kohteella on kuitenkin valmius antaa opettajalle asiantuntija-apua paikallisissa asioissa. Näitä ovat esimerkiksi sopivien opintokäyntien ja ohjelmien suunnittelu.
  3. Leirikoulukohteessa on vain sopivat tilat, mutta ei lainkaan henkilökuntaa. Luokka suunnittelee itse ruokailut ja opettajan johdolla ohjelman. Toiminnan kannalta on toivottavaa, että kohteessa on myös kaikissa näissä tarvittava määrä erilaisia opetus- ja vapaa-ajanviettovälineitä.

Lisäksi suosittelemme vahvasti, että kaikki toimijat ottavat mahdollisimman vahvasti mukaan kestävän kehityksen näkökulman. Monet yhdistyksemme jäsenkohteet toimivat myös luontokouluina, eli ottavat vastaan päiväkäynnillä olevia oppilasryhmiä.

Onnistuneen leirikouluohjelman elementtejä

  • Ohjelma on selkeä ja sillä on tavoite
  • Ohjelma on suunniteltu yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa
  • Ohjelmassa on huomioitu ryhmän tarpeet
  • Ohjelma sisältää elämyksellisiä ja toiminnallisia osuuksia
  • Ohjelma on turvallinen, kiireetön ja tarjoaa oppimiselle otollisen ympäristön
  • Ohjelma on eheä kokonaisuus

Kestävän kehityksen integrointi leirikoulutoimintaan

 Kestävä kehitys leirikoulutoiminnassa näkyy monin eri tavoin: ympäristövastuullisuutena, sosiaalisena vastuullisuutena sekä taloudellisena kestävyytenä.

1. Ympäristöystävälliset käytännöt
     
  • Jätteen      vähentäminen ja kierrätys: Leirikoulussa voidaan      panostaa jätteiden lajitteluun ja kierrätykseen sekä minimoida jätteen      syntymistä.
  •  
  • Energiansäästö:      Energiatehokkaiden laitteiden ja valaistuksen käyttö sekä energian      säästöön kannustaminen voivat olla osa leirikoulun käytäntöjä.
  •  
  • Kestävät      hankinnat: Leirikoulussa voidaan suosia      ympäristöystävällisiä tuotteita ja materiaaleja, kuten      uudelleenkäytettäviä astioita ja paikallisia, luomuruokia.
  •  
2. Ympäristökasvatus
  • Luonto-      ja ympäristöaiheiset oppitunnit: Leirikoulun ohjelmaan      voidaan sisällyttää oppitunteja ja aktiviteetteja, jotka käsittelevät      luonnon monimuotoisuutta, ekosysteemejä ja ympäristön suojelua.
  •  
  • Käytännön      ympäristötoimet: Oppilaat voivat osallistua      erilaisiin ympäristönhoitotoimiin, kuten puiden istuttamiseen, roskien      keräämiseen ja luonnonsuojeluprojekteihin.
  •  
3. Sosiaalinen kestävyys
  • Yhteisöllisyys      ja osallisuus: Leirikoulutoiminta voi      edistää yhteisöllisyyttä ja sosiaalista osallisuutta esimerkiksi      ryhmätoimintojen, yhteistyöharjoitusten ja yhteisvastuullisten tehtävien      kautta.
  •  
  • Tasa-arvo      ja yhdenvertaisuus: Leirikoulu voi pyrkiä      tarjoamaan kaikille oppilaille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua      toimintaan riippumatta heidän taustastaan tai taloudellisesta      tilanteestaan.
  •  
4. Taloudellinen     kestävyys
     
  • Resurssien      tehokas käyttö: Leirikoulutoiminnassa      voidaan kiinnittää huomiota resurssien tehokkaaseen käyttöön, jotta      toiminta on taloudellisesti kestävää ja edullista.
  •  
  • Paikallisen      talouden tukeminen: Hankkimalla tuotteita ja      palveluja paikallisilta toimijoilta leirikoulu voi tukea paikallista      taloutta ja pienentää hiilijalanjälkeään.
  •  
Kestävän     kehityksen periaatteiden integrointi
     
  • Tietoisuuden      lisääminen: Leirikoulu voi tarjota      oppilaille tietoa kestävän kehityksen periaatteista ja kannustaa heitä      toimimaan vastuullisesti niin leirikoulun aikana kuin sen jälkeenkin.
  •  
  • Kestävät      matkustustavat: Mahdollisuuksien mukaan      voidaan suosia julkista liikennettä, kimppakyytejä tai muita      ympäristöystävällisiä kulkumuotoja matkustettaessa leirikouluun ja sieltä      pois.

Näillä keinolla leirikoulutoiminta voi tukea kestävän kehityksen tavoitteita ja auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään ja omaksumaan kestäviä toimintatapoja.

Verkostoituminen

Liittymällä Suomen leirikouluyhdistykseen, on kohteenne mukana leirikoulukeskusten verkostossa. Yhdistys palvelee jäseniään järjestämällä koulutusta ja huolehtimalla kohteiden markkinoinnista.

Lisäksi kohde voi kriteerit täyttäessään liittyä Luonto- ja ympäristökoulujenverkostoon. LYKE-verkostoon voi hyvin liittyä myös leirikoulutoimijat, jotka toteuttavat toiminnassaan ympäristökasvatusta.
Lisätietoja: www.luontokoulut.fi

Kysymyksiä leirikoulukeskuksen perustamisesta?
Ota meihin yhteyttä:
sly@suokki.fi

Tapahtumat

Leirikouluyhdistyksen jäsentapaamisia järjestetään kaksi kertaa vuodessa pääasiassa etänä. Tapaamisissa verkostoidumme, jaamme hyviä käytäntöjä ja kehitämme yhdessä leirikoulutoimintaa eteenpäin. Lisäksi järjestämme säännöllisesti muuta koulutustoimintaa. Olette lämpimästi tervetulleita!